ابطال علامت تجاری
دعاوی علامت تجاری - حورا آهنی
دعاوی علامت تجاری
تیر ۲۶, ۱۴۰۰
دعوای ابطال ثبت اختراع - حورا آهنی
دعوای ابطال ثبت اختراع
تیر ۲۶, ۱۴۰۰

ابطال علامت تجاری

ابطال علامت تجاری - حورا آهنی
هر گاه در دنیای تجاری قرار می گیریم برندها و علائم تجاری محصولات و کالاها خودنمایی کرده و به نحوی مشخصه کالا می شوند و خریدار بر اساس علامت تجاری کالا اقدام به انتخاب آن می کند.  در قوانین حقوقی نامی از برند نیامده و به جای همین واژه علامت تجاری یا نام تجاری مفهوم پیدا نموده است. با توجه به اهمیت علامت تجاری که از مهمترین عوامل در تمایز محصولات است، دعاوی ابطال علامت تجاری می تواند با توجه به مهم بودن، ضرر و زیانهای بسیاری را برای دارنده برند به همراه داشته باشد.


برای خواندن مطالب درمورد دعوای ابطال ثبت اختراع میتوانید:

ثبت ابطال یعنی چه؟

در دنیای تجارت برای متمایز شدن محصولات و تولیدات یک شرکت و یا یک مرکز تولیدی، ثبت علامت تجاری بهترین راهکار است. بعد از ثبت برند یا علامت تجاری خود در مرکز مالکیت معنوی، از حمایت های قانونی برخوردار خواهید شد. این برند در تصرف شماست و شرکت و یا مراکز تجاری دیگری نمی توانند از علامت تجاری شما استفاده نمایند.

اگر کسی با آگاهی و یا عدم آگاهی، برندی همانند برند شما به ثبت برساند می توانید با ارتباط با وکیلی مجرب و متخصص دادخواست خود را مبنی بر ابطال علامت ثبت کپی شده تنظیم  و تقدیم دادگاه نموده تا رسیدگی لازم و پیگیری پرونده توسط وکیل شما انجام گیرد.

ابطال علامت تجاری - حورا آهنی

دعوی ابطال علامت تجاری

 با توجه به ماده ی آیین نامه اجرایی قانون ثبت اختراعات، هر فرد ذینفع می تواند دادخواست ابطال علامت تجاری را با اثبات مفاد بند(الف) ماده (۳۰) و ماده (۳۲) به دادگاه تقدیم نماید.

بند الف ماده ۳۰ درباره تعریف علامت میگوید هر نشان که قابلیت رویت داشته باشد و بتواند کالاها و یا محصولات و یا خدمات اشخاص حقیقی و یا حقوقی را از هم متمایز کند علامت گویند.

مطابق ماده ۳۲ قانون ثبت اختراعات، علامت در موارد ذیل قابلیت اثبات را ندارد:

الف) داشتن ویژگی متمایز نمودن دو کالا از یکدیگر و یا خدمات دو موسسه از هم.

ب) واضح نبودن مبداء جغرافیایی کالا یا خدمات.

ج) لوگویی که خلاف موازین شرع یا نظم عمومی حاکم بر جامعه باشد.

 د) تقلید نمودن و شباهت بسیار زیاد با نشانه های نظامی،پرچم کشورمان، یا سایر نشان های مورد اعتبار مملکتی و از نظر نام نیز مشابهت هایی را داشته باشد.

 قابل به ذکر است برخی از علائم تجاری با صلاحدید مقام های صلاحیت دار اجازه ثبت داده می شود.

ه) علامت تجاری اگر شبیه علامت تجاری دیگری باشد و آن علامت از برندهای تجاری موفق بوده و به منافع آن لطمه وارد کند از نظر قانون قابل ثبت نیست.

و) عین علامتی باشد که در گذشته به اسم مالک دیگری به ثبت رسیده و یا تاریخ ثبت آن بر تاریخ ثبت علامت تجاری شما مقدم تر باشد و شباهت های زیاد باعث گمراهی و فریب شود.

سبق استفاده از علامت تجاری

در استفاده از یک علامت تجاری تقدم و تاخر استفاده از علامت برای استفاد کننده حق ایجاد نمی کند بلکه در دعاوی حقوقی محکم حق را به فردی می دهد که علامت تجاری را به ثبت رسانده باشد.

ابطال برند

شرایط که می توان برای ابطال علامت تجاری در نظر گرفت عبارتند از:

شباهت با سایر برندهای معتبر:

اولین ایرادی که ابطال برند شما را تهدید می کند، شباهت و کپی بودن علامت تجاری شما است. اگر برند تجاری شما شباهت زیادی به برندهای ثبت شده در بازار داشته باشد احتمال ابطال علامت تجاری بسیار بالاست مخصوصا اگر از نظر ساختاری، آوایی و… با برندهای مشهور و پرفروش شباهت داشته باشد.

مطابق ماده ۴۱ قانون ثبت اختراعات، تمامی طرح های صنعتی و علائم تجاری را میتوان با داشتن شرایط فوق الذکر مورد ابطال قرارداد.

تقلید از نشان های نظامی و مملکتی:

در هنگام انتخاب برند و قبل از ثبت آن باید به این نکته توجه داشته باشید که از نشان های نظامی و حکومتی یا بین المللی کپی برداری انجام ندهید زیرا احتمال ثبت شدن چنین برندی بسیار کم بوده و اگر ثبت شود  از سوی مراجع قضایی و رسمی، دستور ابطال علامت تجاری صادر می شود.

عدم استفاده از برند:

ثبت علامت تجاری در صورتی دارای اعتبار است که مورد استفاده قرار گیرد، در غیر اینصورت اگر برند تجاری به مدت ۳ سال بلا استفاده باشد و تا یک ماه قبل از ابطال مورد استفاده واقع نشده باشد فرد و یا شرکت دیگری برای استفاده از آن برند تقاضای ابطال علامت تجاری را از دادگاه داشته و بعد از رای دادگاه مبنی بر موافقت با ابطال می توانند همان علامت تجاری را به نام خود به ثبت برساند.

قابل ذکر است که تمامی افراد حقوقی و حقیقی امکان درخواست ابطال علامت تجاری ثبت برند های بلا استفاده را خواهند داشت.

ابطال علامت تجاری - حورا آهنی
ابطال لوگو

لوگو یک نشان گرافیکی است که می توان در آن نام شرکت را متذکر شد. لوگو به عبارتی هویت یک شرکت است.

حال اگر این علامت تجاری که نشانگر خدمات و محصولات شماست توسط فرد دیگری مورد استفاده قرار گیرد چگونه می توان از نظر قانونی شکایت نمود و ابطال لوگو کپی شده از لوگوی اصلی را پیگیر و آن را ابطال قانونی نمود؟

در این خصوص باید بدانید که:

تنها راه به دست آوردن یک حق انحصاری برای علامت تجاری ثبت آن است.

در صورتی که نسبت به علامت تجاری اعتراض یا شکایتی برای ابطال علامت تجاری دارید فقط ۳۰ روز پس از تاریخ انتشار آگهی در روزنامه رسمی می توانید نسبت به ثبت برند اعتراض کنید.

از نظر قانون کسی حق اعتراض به برند دیگر که مشابه برند خود است را دارد که  قبلا برند را ثبت نموده باشد. در غیر اینصورت اداره مالکیت معنوی به اعتراض و رسیدگی نخواهد کرد.

گواهی نامه ثبت علامت تجاری

به استناد بند الف ماده ۳۰ قانون ثبت اختراعات، در طرح های صنعتی و علائم تجاری هرگونه از نشانه هایی که قابل رویت بوده را می توان به عنوان علامت تجاری پذیرفت.

برند میتواند به صورت نقش، تصویر، رقم، حروف، عبارت، مهر و لفاف وجود داشته باشد. متقاضی علامت تجاری برای محصولات و یا خدمات خود می تواند اقدام به ثبت علامت جهت ایجاد حق مالکیت به برند را داشته باشد.

برای ثبت نیاز به درخواست دارید، که با عنوان اظهارنامه باید تسلیم مرجع ثبت گردد.

بعد از دریافت اظهار نامه توسط مرجع ثبت، شرایط مورد بررسی قرار گرفته و نتیجه اعلام می گردد.

__ضمائم و شرایط مورد بررسی

__نام متقاضی ثبت برند

__نشانی جهت ابلاغ نتیجه

__کالاها و خدماتی که علامت تجاری برای آنها باید به ثبت برسد

__پرداخت مبلغی برای حق اظهار نامه

بعد از دریافت اطلاعات مرجع ثبت اجازه انتشار آگهی در روزنامه کثیر الانتشار (رسمی) را صادر می نماید که این آگهی باید موارد زیر در آن لحاظ شود..

__تاریخ و شماره اظهارنامه  

__در صورت ادعای حق تقدم در تاریخ ثبت، تاریخ ثبت اولیه و شماره اظهار نامه باید اعلام شود

__نمونه ای از علامت یا نشان

__اجزای علامت با ذکر رنگ

__فهرستی از کالاها و خدماتی که علامت برای آنها در نظر گرفته شده است همراه با مشخص نمودن طبقه یا طبقات مربوط( طبق طبقه بندی بین المللی)

__نام و نشانی وکیل مورد نظر که اظهار نامه توسط او تنظیم و تسلیم شده باشد.

ابطال علامت تجاری - حورا آهنی
علامت تجاری

علامت تجاری نشان یا لوگویی است که توسط یک فرد حقیقی یا حقوقی به ثبت رسیده و به طور مختصر و مفید معرفی کننده فعالیت تجاری فرد بوده است. این لوگو پس از ثبت، انحصاری خواهد بود. معمولا در انتخاب علامت تجاری سادگی و ماندگاری نشان، در ذهن همراه با توانایی انتقال پیام به بیننده رعایت می شود و در بسیاری از موارد آشنا تر و ماندگارتر از عنوان شرکت یا فرد است.

در دنیای تجارت برای متمایز شدن محصولات و تولیدات یک شرکت و یا یک مرکز تولیدی، ثبت علامت تجاری بهترین راهکار است. بعد از ثبت برند یا علامت تجاری خود در مرکز مالکیت معنوی، از حمایت های قانونی برخوردار خواهید شد.

۱.شباهت با سایر برند های معتبر

۲.تقلید از نشان های نظامی و مملکتی

۳.عدم استفاده از برند

علامت تجاری لوگویی است که توسط فردی به ثبت رسیده.لوگو پس از ثبت انحصاری بوده  و معرفی کننده فعالیت تجاری فرد بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *